השתלת שיניים בהרדמה מלאה – מדריך מקצועי לפני טיפול

כאבי שיניים הם חוויה לא נעימה העלולה להשפיע על איכות חיינו באופן ניכר. עם זאת עבור מטופלים רבים, טיפולי השיניים השונים ובראשם פעולות כירורגיות דוגמת השתלת שיניים, נחשבים לתרחיש מאיים אף יותר המתגמד אל מול המטרד היומיומי של מבנה שן פגום, חסרונה, ריקבון או מחלות חניכיים.

פוביה הנפוצה בקרב רבים, חשש טבעי מן הפרוצדורה הרפואית הפולשנית, אורח חיים עמוס המונע מחלקנו לגשת אל הטיפול ועוד – כל אלו סיבות הגיוניות על פניו, שבגינן איננו יכולים או רוצים לגשת לטיפול השתלת שיניים. אך האם אלו סיבות מספקות גם במחיר החמרה במצבנו הרפואי?

אחוזי הצלחה גבוהים וללא כאבים

החדשנות הטכנולוגית לא פסחה על רפואת השיניים וכיום מטופלים יכולים ליהנות מטיפול מהיר, יסודי וללא כאבים. ב-30 השנים האחרונות, השתלות שיניים הפכו לדבר שבשגרה כאשר הטיפול הקלאסי מתבצע על פני מספר חודשים ונהנה מכ-90% הצלחה.

אך הפיתוחים והחדשנות לא מפסיקים אף פעם, ובשנים האחרונות החלה שיטה חדשה לצבור פופולריות גוברת. כאן מדובר על השתלת שיניים ביום אחד, פרוצדורה רפואית בעלת 80% הצלחה ובמהלכה כלל טיפולי השיניים מתפרשים על פני יום אחד בלבד.

הרדמה מלאה / בטשטוש – סדציה

ישנן שתי שאלות מרכזיות בכל הנוגע להליך הרפואי:

  • האם המטופל יעבור השתלת שיניים בסדציה (טשטוש) / הרדמה מלאה או הרדמה מקומית?
  • האם המטופל כשיר לעבוד השתלת שיניים מלכתחילה, או שמא יש לשקול חלופה?

על השאלה השנייה נענה מיד בפסקה הבאה, אך נכון לעכשיו, יהיה זה מוטב להתעכב על הסיבה המרכזית שבגינה רבים נמנעים מן הטיפול מלכתחילה – הכאב.

השתלת שיניים בהרדמה מלאה או בטשטוש / סדציה, הינה הליך מורכב המתבצע על ידי רופאים שעברו את ההכשרה הנדרשת ובאישורו של משרד הבריאות. בין שמדובר בהרדמה מלאה ובין שמדובר בסדציה המביאה את המטופל לטשטוש, יש לבצע את הפרוצדורה בליווי רופא מרדים הנוכח לאורך כל הטיפול ובחדר ניתוח אשר עומד בתקן משרד הבריאות.

  • השתלת שיניים בטשטוש או בהרדמה מלאה נהוגה מן הסיבות הבאות:
  • למטופלים רפלקסים רגישים המונעים מן הרופאים את ביצוע ההליך הנדרש.
  • למטופלים חרדה קשה מטיפולי שיניים, דבר המוביל להתנגדות עזה במהלך הטיפול ומהווה קושי עבור הרופאים.
  • למטופלים המעוניינים לעבור השתלת שיניים ביום אחד, תהליך מורכב שבמהלכו מתבצע מספר רב של פרוצדורות רפואיות.
  • מטופלים בעלי סוגיות התנהגותיות או הלוקים במחלות אשר אינן מאפשרות הליך רפואי יעיל ונוח עבור ביצוע ההשתלה.
  • במקרים נקודתיים יותר, ניתן לשקול הרדמה מקומית במהלכה המטופל עירני לחלוטין.

האם זה מתאים לכל אחד?

בדומה לטיפולים רפואיים כירורגיים נוספים, גם השתלת שיניים בהרדמה מלאה מחייבת בדיקות מקיפות באשר לכשירותו של המתרפא.

החל משימוש בחומר ההרדמה ועד להחדרת השתלים אל רקמת החניכיים, טיפול שכזה מביא עמו סיכונים אותם יש לקחת בחשבון דוגמת אי-קליטת השתל בגוף, הופעתם של זיהומים, פגיעה עצבית ופגיעה בסינוס.

במסגרת ההכנה לטיפול, נבדקות האפשרויות להופעתם של סיבוכים שונים באמצעות שאלון רפואי וסקירת ההיסטוריה הרפואית של המטופל. שאלון זה כולל נושאים מהותיים דוגמת:

  • אי קרישת דם
  • מחלת הסוכרת
  • מחלות לב
  • אלרגיות
  • נסיגת חניכיים
  • מבנה הפה והלסת
  • טיפולים רפואיים קודמים
  • עששת ומחלות חניכיים נוספות
  • והרגלי עישון הפוגמים בסיכויי הצלחת הפרוצדורה

לאחר שנמצאה התאמה מלאה למעבר השתלת השיניים ולאחר שנקבע כי המטופל כשיר למעבר הרדמה מלאה / סדציה, עובר הטיפול לשלב חיוני נוסף הכולל סדרת בדיקות אשר סוקרות את השיניים הקיימות. מטרתו של שלב זה היא להבטיח כי השתל ידמה באופן המדויק ביותר את מאפייני שיניו של המטופל.

השארת פרטים לקביעת תור או ייעוץ לפני טיפול בהרדמה מלאה

    יתרונות 

    במרוצת השנים הפך ההליך לטיפול אסתטי ורפואי יעיל ונפוץ. אחוזי ההצלחה עומדים על כ-90%, זאת לאור הבדיקות וההכנות המקיפות שקודמות לביצוע הטיפול הלכה למעשה.

    כיאה לטיפול רפואי הכולל הליך כירורגי, חשוב לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של השתלת שיניים, וזאת כדי לגבש החלטה מושכלת, ובמידת הצורך למצוא חלופות ראויות.

    מבין היתרונות של ההליך הרפואי ניתן למנות:

    1.השתלת שיניים ללא כאבים –ההליך כולו מבוצע בהרדמה מלאה או בטשטוש. באופן הזה, נמנעת אי הנוחות מטעם המטופל. עבור חרדתיים, מדובר באמצעי יעיל להפחתת החרדה ולמניעת טראומה שלאחר הטיפול.

    2.אסתטיקה – מבנה שיניים שלם ומלא, מספק תחושת ביטחון עצמי גבוהה יותר ומשפר את מראה המטופלים באופן ניכר.

    3.איכות השתל – שתלי שיניים מבוססים על חרסינה ומקבלים התאמה מלאה למבנה ומאפייני השיניים במסגרת ההכנות המקדימות. המראה המתקבל הוא כה טבעי, עד שלא ניתן לזהות את ההבדלים. כמו כן, המטופלים עצמם מעידים על תחושת טבעיות בפעולות יום יומיות.

    4.איכות חיים – מבנה שיניים שאיננו שלם עלול לפגוע באופן משמעותי באורח החיים הן בדיבור והן בפעולות לעיסה. שתל שמתבצע כהלכה מאפשר ללעוס סוגי מזון שונים הנחשבים ל"מאתגרים" יותר עובר בעלי שיניים תותבות, שיניים חסרות ושיניים רגישות.

    5.יציבות – לעומת שימוש בשיניים תותבות, החדרת שתלים המדמים את מבנה שורש השן, מאפשרת למטופלים לקבל פתרון רפואי יעיל ולטווח ארוך. נוסף על כך, מבנה שיניים שלם, תומך ביציבותן של כלל השיניים שבלסת העליונה/התחתונה ובכך נמנעים הליכים רפואיים עתידיים.

    6.קליטת השתל – סיכויי הדחייה של השתל הינם קלושים ונדירים למדי. הטיפול מלווה בתרופות נוגדות זיהומים, הכנות מקדימות וייצור שתל בעל תאימות ביולוגית המאפשרת קליטה מלאה.

    חסרונות

    לצד היתרונות המובהקים של ההליך, אין פרוצדורה רפואית שאיננה מביאה עמה גם חסרונות אותם יש לקחת בחשבון.

    1.זיהומים – החדרתו של עצם זר וביצוע פרוצדורה כירורגית, עלולים להביא עמם זיהומים ודלקות.

    2.נזקים – לאור העובדה שמדובר בפרוצדורה כירורגית זעירה, האפשרות לנזק עצבי כתוצאה מרגישותו של האזור קיימת. נוסף על כך, השתלת שיניים בלסת העליונה מתבצעת בזהירות יתרה וזאת כדי להימנע מזיהום בסינוס.

    3.כאבים – למרות שהשתלת השיניים מתבצעת בטשטוש, תקופת ההחלמה מלווה בנפיחות וכאבים. במקרים מסוימים ייתכן גם דימום מן האזור.

    4.קליטה – נדירים המקרים בהם מתרחשת דחייה של השתל על-ידי הגוף. עם זאת, זהו פקטור שיש לקחת בחשבון טרם ביצוע ההליך.

    מהו משך הטיפול?

    השתלת שיניים ביום אחד המתבצעת בטשטוש או הרדמה מלאה, אורכת מספר שעות רב יותר מאשר השתלה המתבצעת בהרדמה מקומית וזאת לאור השימוש בחומרים מרדימים הדורשים בקרה ופיקוח. עם זאת, התוצאות הן מידיות והצורך בטיפולים חוזרים הוא כמעט אפסי.

    הטיפול הקלאסי אורך מספר חודשים, במהלכם נערכת התקנה של השתלים הדנטליים ולאחריה השתלת השיניים. שיטה זו נהוגה מזה 30 שנים וזוכה לפופולריות גבוהה בשל אחוזי ההצלחה הגבוהים.

    בעוד שהשיטה הוותיקה נהנית מאחוזי הצלחה של כ-90% בלסת התחתונה ו-95% בלסת העליונה, אחוזי ההצלחה של השתלת שיניים ביום אחד עומדים על כ-80%. ההבדל מתגמד בהתחשב בפתרון המידי שהמטופלים יכולים לקבל.

    האם כולם יכולים לעבור השתלת שיניים ביום אחד?

    בדומה להתוויות עבור טיפול השתלת שיניים בכללותו, כך טיפול היום מותנה בשורת בדיקות רפואיות וביניהן:

    • חריקות שיניים – תופעה נפוצה בקרב מטופלים רבים אשר יכולה להכשיל את הצלחת הטיפול.
    • עישון – כאמור, מטופלים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לכישלון ההשתלה הן בטיפולים ממושכים והן בטיפול יום.
    • דלילות צפיפות העצם – השיטה המהירה איננה מומלצת בקרב גיל הזהב מפאת שכיחות התופעה.

    מהו משך ההחלמה?

    מטופלים שעוברים השתלת שיניים מקצועית ומדויקת, חווים מעט נפיחות וכאבים אשר חולפים במהרה. ניתן להקל על אי הנוחות בפה באמצעות נטילת משככי כאבים מוכרים.

    משך ההחלמה נע בין מספר ימים בודדים ועד לשבועיים.

    בחירת המרפאה הנכונה

    לאור מורכבות ההליך הרפואי, חשוב לוודא שהתהליך יבוצע על ידי רופא בעל ניסיון מקצועי עתיר שנים.

    במנוע החיפוש החכם של E-dent תוכלו למצוא מבחר של רופאים ומרפאות עם ניסיון בתחום השתלת שיניים בהרדמה מלאה. באפשרותכם לקבל פרטים משלימים החל ממחירים ועלויות ועד להסכם מול קופות החולים: מכבי, מאוחדת, לאומית וכללית.

    מחירון השתלת שיניים

    עלות השתלת שיניים כוללת ביום אחד הינה כ-45 אלף ₪.

    עלויות נלוות של טיפולים מקדימים הכוללים: השתלת עצם, השתלת חניכיים והרמת סינוס הינן כ-15,000 ₪ יחדיו. יש לקחת בחשבון כי חלק מן המטופלים אינם נדרשים לכלל הטיפולים המקדימים / חלקם.